Table of Contents Table of Contents
Previous Page  11 / 56 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 11 / 56 Next Page
Page Background

第4学年で臨床実習に必要な基本的診療能力を身につけるた

めに、主にシミュレーションを用いたロールプレイにより学習しま

す。その後、態度・技能・知識について共用試験(CBT: Computer

Based Testing, OSCE: Objective Structured Clinical

Examination)により総括的な評価を受け、第5学年から始まる臨

床実習に備えます。

Fourth year students start to learn basic skills necessary for clinical

training through Role-Play and simulations and getting ready for fifth

year. Their achievement is measured by the national achievement

examinations (CBT/OSCE).

●臨床実習入門

Introduction to Clinical Training

 第6学年から始まる学外臨床実習を前にして、それまでの学内臨

床実習での経験を踏まえ、実際の医療現場で必要とされる標準的

な診療手技や診断能力が身についているかどうかを判定するため

に、第5学年の臨床実習終了時点で実施する、より高度な客観的臨

床能力試験です。学習者の動機づけや不足部分の補充学習を促進

するための評価を行います。

Advanced OSCE at the end of fifth year measures standard medical

skills and the essential ability to diagnosis based on their training

experience to prepare for the off-campus training in the sixth year.

They get feedback to stimulate their motivation and encourage

them to do supplementary learning if needed.

●アドバンスOSCE

Advanced OSCE

 学生自身が、医学に関する研究活動に触れ、実際に実験を体験す

ることにより、実験のプランニング・手技・結果の解析・考察などの

課程を通して科学的思考のトレーニングを行い、将来の研究者の育

成と、臨床医であっても研究する意欲を持ち続けることを目指す教

育の一環として、また学生の自主性を啓発し、積極性のある人材の

育成に寄与することを目的とした制度です。海外で自主研修を行う

場合は、選考により渡航費及び滞在費の一部補助があります。

This program is aiming at encouraging independence in students

and training them as medical professionals with positive attitude

to new challenges. By experiencing the research activity, students

acquire the scientific thinking which is essential to be good scientists

or physicians. Selected students who are willing to be participated

in overseas programs can receive the financial aid.

●自主研修(国内・海外)

Self-independent Study Program

●研究医養成コース

Physician Scientists Training Program

 近年医師不足が問題になっていますが、基礎医学の研究と教育を担う研究医の不

足は更に危機的な状況です。本学では、基礎系研究医の養成のため、学生の主体的

な探究活動をサポートしながら、課外活動としての研究活動の場を提供する研究医

養成コースを設けています。テーマを持って研究する段階では、将来の進路に応じて

4つの領域(分子医科学・病理学・法医学・公衆衛生学)から専攻を選び、専任の教員の

技術指導を受け、大学院の講義も聴講できます。さらに、産学協働の奨学金でサポー

トされる大学院プランに接続させることによって、学部から大学院までシームレスに

研究活動を発展させ、研究医を従来よりも早期に養成することを目指しています。

 本コースは、平成24年度に文部科学省事業「基礎・臨床を両輪とした医学教育改革

によるグローバルな医師養成」に採択されました。

Physician shortage has become a major problem, especially it is in crisis situation that the lack of physician scientists who are the specialists

for research and education in basic medical science. To deal with the situation, Physician scientist program supports students’ independent

research from undergraduate courses. They can choose their major from four different areas, molecular medicine, pathology, legal medicine

and public health and audit the graduate school lectures with technical guidance by their supervisors. With the university-industry collaboration

scholarship support, more students can continue their research activities in graduate school and it enables to shorten the training period. MEXT

project adopted this program as ‘Training of the Global Medical Professionals by Medical Education Reform Harmonized Basic Medical Science

and Clinical Medicine’.

10

第一部 滋賀医科大学の特色ある取り組み