Table of Contents Table of Contents
Previous Page  12 / 56 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 12 / 56 Next Page
Page Background

2

4

1

看護の対象となる人間を深く理解し、その人々の

信条、人格、権利を尊重し、行動できる豊かな人間

性を養う。

Cultivating individuals aspiring to be nurses with proper understanding

to develop the principles/beliefs, integrity, respect for human rights and

ability to perform duties with acquired humanity.

看護実践のエキスパートを目指して、健康上のニー

ズに対する人々の反応を診断し、援助するために

必要な基本的能力を養う。

Developing the necessary basic ability to diagnose and assist in response

to the healthcare needs of people, and aspire to become an expert in

nursing practice.

3

包括的な保健・医療・福祉の実践における多職種・

多機関との連携・協働の必要性を認識し、看護職と

しての責任を果たす能力を養う。

Developing the ability to meet the duties as nursing professionals and

to recognize the needs for multilateral cooperation and multifunctional

coordination in integrative healthcare, medical therapy and welfare.

自ら積極的に問題を発見してそれを解決したり、研

究する態度を身につけ、将来の教育者、研究者、管

理者として成長できる素養を養う。

Developing individuals with professional sophistication as future educational,

research and management personnel able to positively discover and resolve

problems and to meet challenges with relevant research activities.

5

国内外の保健・医療・福祉環境の変化に関心を持

ち、看護職の役割を斬新的、創造的に追求していく

ための基本的な素養を身につける。

Cultivating a grounding education to care about changes in the national

and foreign healthcare, medical therapy and welfare environments, and to

pursue innovative and original roles in the nursing profession.

 看護学科では、幅広い教養と倫理観に基づいた高い専門知識

と技術を有し、病者や障害者への看護だけでなく広く人々の健康

生活を支援できる人材の養成を目的としています。社会の変化

は著しく、人々の健康にかかわる要求は様々な形となって現れて

きています。健康上の問題については、従来、病気の診断や治療

といった形が中心でした。しかし、今ではそれに加えて、たとえ病

気や障害があっても、生活をより良く過すための工夫や援助が注

目され、また社会的にも求められています。本学科では、こうした

社会の要請に応えられる人材を看護の専門職として育てます。さ

らに、看護に関わる教育者や研究者としての能力を培うことも教

育の目的としています。

In the School of Nursing, we aim to train students to

be well-educated nurses who have a broad cultural

background, expert knowledge and professional skills

based on a sense of ethics, and can widely contribute to

the healthy life of the people as well as nursing care to

patients and disabled people. Rapid changes in society

have generated various types of health requirements that

are traditionally limited to diagnosis or treatment. Devices

and supports are needed to make life better for sick and

disabled persons. We nurture professional nurses who can

respond to these requests. We also cultivate educators

and researchers in the nursing field.

●教育目標

Educational Objectives

看護学科

School of Nursing

教育方針

Educational Policy

Education

教育

第一部

11

第一部 滋賀医科大学の特色ある取り組み